Je bent vast wel bekend met de term meterstanden. Elk jaar verzoekt jouw energieleverancier om jouw meterstanden door te geven. De hoogte van jouw energierekening is namelijk afhankelijk van de energie die je hebt verbruikt. De energiemeters in de meterkast houden dit nauwkeurig bij. Er wordt bijgehouden hoeveel kWh jouw huishouden aan stroom en hoeveel m3 gas jouw huishouden verbruikt. Met behulp van de meterstanden wordt de jaarrekening vastgesteld. Tegenwoordig is het vaak mogelijk om online jouw verbruik in te zien en ook digitaal de meterstanden door te geven. Hier lees je hoe dat moet bij de volgende energieleveranciers: Oxxio, Essent, Nuon, NLE, EON en Energiedirect.
Soorten meters
In iedere meterkast zijn twee meters te vinden. Elk huis beschikt namelijk over een meter voor het bijhouden van het gasgebruik en een meter die het stroomgebruik bijhoudt. Je betaalt voor zowel stroom en gas hetzelfde tarief. Het kan echter voorkomen dat je voor stroom geen enkeltarief hebt, maar een dubbeltarief. Bij gas is er altijd sprake van een enkeltarief en je hebt dus altijd een standaard enkele meter om het gasverbruik bij te houden. Er bestaan echter meerdere soorten stroommeters. Zo heb je de enkeltarief meter, dubbeltarief meter, elektronisch telwerk en de slimme meter. De verschillende soorten meters zullen één voor één toegelicht worden.
Enkele meter
Een enkele meter is een meter met slechts één telwerk waarmee het energieverbruik wordt getoond. Hierdoor betaal je het enkeltarief voor stroom. Dit houdt in dat je dus op elk moment van de dag hetzelfde bedrag voor stroom. Er is geen verschil tussen dag en nacht. De enkele meter wordt overigens ook wel de traditionele meter genoemd. Een andere benaming is de enkeltarief meter. Je kunt de meterstand bij dit type meter eenvoudig aflezen. De meterstand noteer je door de getallen achter de komma te negeren.
Dubbele meter
Een dubbele meter wordt ook wel een dubbel tarief meter genoemd. Dit type heeft twee telwerken. Je verbruikt dan stroom tegen twee verschillende tarieven. Overdag betaal je het normaaltarief voor stroom. ’s Nachts is het juist goedkoper, omdat je het daltarief voor de verbruikte stroom betaald. Het normaaltarief is altijd hoger dan het daltarief. Je kunt de meterstanden eenvoudig aflezen. Bij T1 kun je de meterstand voor het verbruik onder het nachttarief aflezen en bij T2 voor het stroomverbruik tijdens het daltarief.
Elektriciteitsmeter met elektronisch telwerk
Bij een elektriciteitsmeter met een elektronisch telwerk zie je vier telwerken achter elkaar. Ook bij deze type meter is er sprake van een dubbeltarief. Overdag betaal je dus een hoger tarief voor stroom dan ’s nachts of tijdens het weekend en feestdagen. Je leest de meterstanden volgens de gebruikelijke wijze af. Je geeft echter alleen de meterstanden die je ziet bij T1 en T2 door aan de energieleverancier. Het is onnodig om T3 en T4 door te geven als je geen stroom terug levert aan het net. Dit is alleen het geval als je bijvoorbeeld
Slimme meter
Een slimme meter heeft altijd twee telwerken. Deze meter geeft ook jouw gasverbruik weer. Een slimme meter is een digitale meter. De netbeheerder kan de meterstanden op afstand aflezen. De slimme meter kan dit namelijk doorgeven. De netbeheerder kan dit alleen aflezen als jij daar een keer toestemming voor hebt gegeven. Met deze meter hoef je dus niet meer zelf de meterstanden door te geven. Je kunt dit ook uitzetten en zelf de meterstanden online of met behulp van de meterstandenkaart doorgeven.
Waarom en wanneer moet je de meterstanden doorgeven?
Je ontvangt elk jaar een uitnodiging van jouw energieleverancier om de meterstanden door te geven. Als je niks hoort, kun je nog niet de meterstanden doorgeven of is het niet nodig vanwege de slimme meter. Deze gegevens zijn noodzakelijk om de jaarnota op te stellen. De energieleverancier moet namelijk weten hoeveel energie jouw huishouden heeft verbruikt. Er zijn nog twee andere situaties waarbij je jouw meterstanden moet doorgeven. De eerste situatie is als je wilt overstappen naar een andere energieleverancier. Het is ook noodzakelijk om de meterstanden door te geven als je gaat verhuizen.
Online verbruik inzien en meterstanden doorgeven
Als je in het bezit bent van een slimme meter worden de meterstanden automatisch opgenomen en doorgestuurd naar de energieleverancier. Dit is echter niet verplicht. Je kunt dit namelijk ook uitzetten. Als je daar wel mee instemt, ontvang je meestal om de zoveel tijd een overzicht van jouw energieverbruik van de afgelopen tijd. Het is bijna bij elke energieleverancier mogelijk om online jouw verbruik te zien. Je kunt soms ook zelf de meterstanden bijhouden en invullen om het verbruik te vergelijken. Online de meterstanden doorgeven is in elk geval eenvoudig en zo gedaan. Volg hiervoor de instructies die jouw energieleverancier heeft gegeven.
Oxxio inloggen
Klanten van de energieleverancier Oxxio kunnen inloggen met hun persoonlijke Oxxio-account om alle energiezaken inzien. Hiermee kunnen ze de jaarnota inzien, het termijnbedrag wijzigen, belangrijke wijzigingen doorgeven of de meterstanden doorgeven. Het is alleen mogelijk om de meterstanden door te geven als je een e-mail hebt ontvangen van Oxxio met het referentienummer. Een andere manier om jouw energiezaken in te zien is met de handige Oxxio app. Hiermee kun je per periode jouw stroomverbruik inzien. Je kunt tevens jouw stroomverbruik laten analyseren door de Energiebuddy. Het is een innovatieve app waarmee je ook advies kunt opvragen. Deze app kun je gewoon downloaden met een smartphone.
Essent inloggen
Is Essent jouw energieleverancier en wil je graag inzicht krijgen in jouw energieverbruik? Klanten van Essent kunnen via Mijn Energie Online de Energie Monitor raadplegen. De Energie Monitor geeft inzicht in jouw stroomverbruik. Het overzicht is altijd actueel en je kunt het verbruik per aansluiting en periode bekijken. Je kunt het verbruik per uur, dag, week, maand of jaar inzien. De Energie Monitor is een betaalde dienst die je moet aanvragen. Dit is alleen mogelijk bij Essent Grootzakelijk. Bij Essent is het tevens mogelijk voor particulieren om de meterstanden online door te geven. Je ontvangt een e-mail met link of meterstandenkaart. Als je een e-mail ontvangt, kun je uitsluitend de link in de desbetreffende e-mail gebruiken om online de meterstanden door te geven. Als je een meterstandenkaart hebt ontvangen, kun je het opnamekenmerk gebruiken om de meterstanden online door te geven.
Nuon inloggen
Als je stroom afneemt bij Nuon kun je met jouw gegevens een account aanmaken voor de online omgeving van Nuon. Met Mijn Nuon is het mogelijk om inzicht te verkrijgen in jouw energieverbruik. Je kunt ook jouw gegevens inzien en wijzigen, advies over het termijnbedrag krijgen, de rekeningen inzien en de post lezen. Met Mijn Verbruik kun je de meterstanden bijhouden als je een slimme meter hebt. Je kunt ze ook zelf online invullen en jouw verbruik vergelijken. Dit kan ook met de app van Nuon. Je moet sowieso elk jaar één keer de meterstanden doorgeven. Je krijgt hiervoor een oproep met een opnamenummer. Hiermee kun je de standen online doorgeven aan Nuon.
Mijn NLE Inloggen
NLE staat voor de Nederlandse Energiemaatschappij. Ook bij deze energieleverancier is het mogelijk om toegang te krijgen tot jouw energiezaken. Online kun je het verbruiksoverzicht inzien en meterstanden invoeren. Er is ook een NLE-app beschikbaar voor IOS en Android apparaten. Hiermee kun je ook een compleet overzicht met al jouw verbruiksstatistieken opvragen. Ook het huidige termijnbedrag met bijpassend advies is in te zien. Het spreekt voor zich dat alle gegevens en tarieven op een overzichtelijke manier geordend zijn. Via de app van NLE kun je ook contact opnemen als je vragen hebt. De meterstanden kun je elk jaar eenvoudig online doorgeven.
Mijn EON Inloggen
Met Mijn E.ON kunnen klanten eenvoudig en kosteloos online alle zaken omtrent de energielevering regelen. Hierbij kun je denken aan gegevens wijzigen, het termijnbedrag verhogen of verlagen, het contract inzien, de jaarrekening bekijken en wijzigingen doorgeven. Je kunt uiteraard ook op jouw persoonlijke pagina de meterstanden voor de jaarrekening doorgeven. Het voordeel van de online omgeving is dat je jouw energiezaken kunt regelen wanneer het jou goed uitkomt. Je kunt overal bij en het is eenvoudig om alles online te regelen. Je volgt hiervor gewoon de stappen die aangegeven worden om iets te wijzigen of door te geven.
Mijn Energiedirect
Zoals bij alle energieleveranciers tegenwoordig kun je ook bij Energiedirect op de website inloggen als je klant bent. Maak hiervoor eerst een account aan. Als je eenmaal bent ingelogd kun veel zaken online regelen op Energiedirect.nl. Je kunt bijvoorbeeld de energiekosten beheren door de rekeningen te kijken. Wil je iets aanpassen? Ook dit is met enkele muisklikken zo gedaan. Elk jaar krijg je van Energiedirect een verzoek via de e-mail om de meterstanden door te geven. In deze e-mail krijg je een link waarmee je naar de pagina geleid wordt.
Waarom is het handig om meterstanden online in te zien en door te geven?
Het is bij elke energieleverancier tegenwoordig mogelijk om via de online omgeving jouw energieverbruik in te zien. Dit is handig, omdat je hierdoor niet voor verrassingen komt te staan. Het is altijd goed om inzicht te hebben in jouw energieverbruik. Je kunt veel energiezaken ook online regelen wanneer het jou goed uitkomt. Op deze manier kun je wijzigingen bijvoorbeeld snel doorgeven zonder een brief op de post te moeten doen of langs een kantoor moeten gaan.